Subject: selgitustaotlus, USA maksulepingu kohaldamine füüsilisest isikust ettevõtja tulule
From: "Kaido Loor" <[email-masked]>
To: "vana RAM Info"
Date: Wed, 7 May 2025 15:41:08 +0300

Tähelepanu! Tegemist on välisvõrgust saabunud kirjaga.
Tundmatu saatja korral palume linke ja faile mitte avada.

Tähelepanu! Tegemist on välisvõrgust saabunud kirjaga.
Tundmatu saatja korral palume linke ja faile mitte avada.

Lp riigiasutus,

Õigusliku olukorra kirjeldus:

1.	Eesti sotsiaalmaksuga maksustatakse muuhulgas füüsilisest isikust
ettevõtja ettevõtlusest saadud tulud - mahaarvamised;

a.	SMS § 2 lg 1: "Sotsiaalmaksu makstakse: [...] 5) füüsilisest
isikust ettevõtja ettevõtlusest saadud tulult tulumaksuseaduse § 14
tähenduses, millest on tehtud tulumaksuseaduses lubatud ettevõtlusega
seotud mahaarvamised [...]."
(https://www.riigiteataja.ee/akt/121112023004#para2);

2.	Eesti sotsiaalmaksu objektiks oleva väljamakse tegija on
vabastatud sotsiaalmaksu tasumisest kui väljamakse tehakse välisriigi
füüsilisest isikust ettevõtjale;

a.	SMS § 3: "Sotsiaalmaksuga ei maksustata järgmisi käesoleva seaduse
§ 2 lõikes 1 nimetatud isikutele makstud summasid või antud soodustusi:
[...] 12) tasusid, mida makstakse mitteresidendile, kes tegutseb
füüsilisest isikust ettevõtjana välisriigis ja tõendab, et sellelt tasult
makstakse sotsiaalkindlustusmaksu või -makseid välisriigis; [...]."
(https://www.riigiteataja.ee/akt/121112023004#para3);

3.	On ebaselge, kas SMS-is on erandit sotsiaalmaksule, mis kumuleerub
teises riigis makstava sotsiaalmaksuga (topeltmaksustamine) kui
füüsilisest isikust ettevõtjal on teises riigis püsiv tegevuskoht
(selgitustaotluse ese);

a.	TuMS § 14-10 kasutab „ei maksustata seda Eestis tulumaksuga“, kuid
ei loe seda „mahaarvamiseks“; samas kui teises riigis saadav tulu
maksustatakse Eestis sotsiaalmaksuga, viib see teises riigis teenitud
ettevõtlustulu topeltmaksustamiseni, mis peaks olema keelatud tõlgendus;
topeltmaksustamist ei ole sõnaselgelt sätestatud;

                                               i.     3-3-1-33-12: "20.
Kolleegium on jätkuvalt seisukohal, et topeltmaksustamine on vastuolus
maksuõiguse üldpõhimõtetega ja et topeltmaksustamine võib toimuda üksnes
erandlikel asjaoludel, kui see on sõnaselgelt seadusega sätestatud"

                                              ii.     3-3-1-56-05: "15.
Kolleegium on jätkuvalt seisukohal, et topeltmaksustamine on vastuolus
maksuõiguse üldpõhimõtetega ja et topeltmaksustamine võib toimuda üksnes
erandlikel asjaoludel, kui see on sõnaselgelt seadusega sätestatud."

4.	New York, USAs (USAs) kehtib NY-s tegutsevale (sh. Eesti
residendist) füüsilisest isikust ettevõtjale USA self-employment tax;

a.
https://www.irs.gov/businesses/small-businesses-self-employed/self-employm
ent-tax-social-security-and-medicare-taxes
b.	USA self-employment tax on maksud, mis koosnevad
sotsiaalkindlustus- ja ravikindlustusmaksudest peamiselt üksikisikutele,
kes töötavad enda heaks. See sarnaneb enamiku palgasaajate palgast
kinnipeetud sotsiaalkindlustus- ja meditsiinimaksudega
(https://www.irs.gov/businesses/small-businesses-self-employed/self-employ
ment-tax-social-security-and-medicare-taxes);

5.	Kui Eesti maksuresidendist füüsilisest isikust ettevõtja saab tulu
oma USA püsiva tegevuskoha kaudu, on see tulu vabastatud Eesti
tulumaksust;

a.	TuMS § 14 lg 10: "Kui füüsilisest isikust ettevõtja teenib
välisriigis ettevõtlustulu, ei maksustata seda Eestis tulumaksuga
[vabastusmeetod], kui on täidetud mõlemad alljärgnevad tingimused:

                                               i.     1) ettevõtlustulu on
teenitud tema välisriigis asuva püsiva tegevuskoha kaudu,

                                              ii.     2) välisriigis on
nimetatud tulu olnud maksustatav tulu ning see on dokumentaalselt
tõendatud ja tõendil on näidatud tulumaksu summa."
(https://www.riigiteataja.ee/akt/130062023081#para14);

b.	Eesti-USA topeltmaksustamise vältimise leping (Maksuleping) kordab
seda põhimõtet (või on ideoloogiliseks allikaks sellele põhimõttele)
krediidimeetodil:

                                               i.     Artikkel 7.1.
Lepinguosalise riigi [Eesti füüsilisest isikust ettevõtja] ettevõtte
kasumit maksustatakse ainult selles riigis [Eestis], kui ettevõtte
äritegevus ei toimu teises lepinguosalises riigis [USAs] asuva püsiva
tegevuskoha kaudu. Kui ettevõtte äritegevus toimub eelpool mainitud viisil
[USAs], siis võib ettevõtte äritegevuse kasumit maksustada teises riigis
[USAs], kuid ainult seda osa kasumist, mis saadakse selle [USA] püsiva
tegevuskoha kaudu.

                                              ii.     Artikkel 23.2.
Eestis välditakse topeltmaksustamist järgnevalt: a) kui Eesti resident
saab tulu, mida vastavalt käesolevale lepingule võib maksustada Ameerika
Ühendriikides, ja kui [Eesti] siseriiklikus seadusandluses puudub
enamsoodustatud käsitlus, siis võimaldab Eesti mahaarvestuse selle
residendi tulumaksust summas, mis vastab Ameerika Ühendriikides makstud
tulumaksule (mis ei ole Ameerika Ühendriikide kodakondsuse tõttu makstav
maks); seejuures ei ületa selline mahaarvestus seda osa Eesti tulumaksust,
mis oli arvestatud enne mahaarvestuse tegemist tulule, mida võib
maksustada Ameerika Ühendriikides;

6.	Tulumaksu osas on selge, et Maksuleping jaTumS vabastusmeetod
kohaldub füüsilisest isikust ettevõtja USA püsiva tegevuskoha kaudu
teenitud tulule. On ka selge, et Eesti juriidilise isiku makstav
sotsiaalmaks ei ole Maksulepingu ese.
7.	Ebaselge on, kas füüsilisest isikust ettevõtja tuludelt arvestatud
sotsiaalmaks on Maksulepingu ese. Kui juriidilisel isikul on tööjõukulud,
siis füüsilisest isikust ettevõtjal võivad olla tööjõukulud (kui tal on
töötajad; tööjõukuludelt arvestatud sotsiaalmaks) aga endale
makstud/jäetud kasumiosa (st. tuludelt arvestatud sotsiaalmaks) ei ole
tööjõukulu maks. Viimasel juhul on maksubaasiks (ettevõtluskonto
puudumisel) tulu, mitte tööjõukulu. Füüsilisest isikust ettevõtja saab
seega maksta sotsiaalmaksu nii tööjõukuludelt kui tulult.

a.	SMS § 2 lg 1: "Sotsiaalmaksu makstakse: [...] 5) füüsilisest
isikust ettevõtja ettevõtlusest saadud tulult tulumaksuseaduse § 14
tähenduses, millest on tehtud tulumaksuseaduses lubatud ettevõtlusega
seotud mahaarvamised […]; [...]."
(https://www.riigiteataja.ee/akt/121112023004#para2);
b.	St olemuslikult, tunnuste (sh. maksumaksja ja tulu saaja
kokkulangemine, maksubaasi määratluse) poolest on füüsilisest isikust
ettevõtja (tuludelt arvutatav) sotsiaalmaks tegelikult tulumaks, mitte
(tööjõukulude) sotsiaalmaks. Sellest mõttes erineb füüsilisest isikust
ettevõtja sotsiaalmaks oluliselt juriidilise isiku sotsiaalmaksust.
Selline järeldus ei ole täiesti segane, sest aitaks vältida
topeltmaksustamist, st on kooskõlas maksuõiguse üldiste eesmärkidega.
Maksu olemust ei saa määrata maksuseaduse pealkirja ja terminoloogiaga,
aga tegeliku sisuga.
c.	Maksuleping Artikkel 2.2. Leping kehtib ka iga samase või
olemuslikult sarnase maksu suhtes, mis on kehtestatud pärast lepingu
allakirjutamise kuupäeva lisaks olemasolevatele maksudele või nende
asemel.
d.	SMS kehtestati 01.01.2001, st. pärast Maksulepingu allkirjastamist
15.01.1998, varemkehtinud Sotsiaalmaksuseaduse asemel.
e.	Füüsilisest isikust ettevõtja (tuludelt arvestatav) sotsiaalmaks
on olemuslikult sarnane Maksulepingu Art 2.1 nimetatud maksuga (Eesti
füüsilise isiku tulumaksuga).
f.	Seega, ei ole täiesti vale järeldada, et Maksuleping piirab
füüsilisest isikust ettevõtja (tulult arvestatava) sotsiaalmaksu
arvestamist tulult, mis tekkis USA püsivas tegevuskohas.

Palun mulle selgitustaotlusele vastamise (MSVS § 3) vaimus selgitada:

1.	kas SMS, nt SMS § 2-1-5 ja TuMS § 14 („tulult […] millest on
tehtud lubatud mahaarvamised“) kaudu, kohaselt tuleb maksustada Eest
residendist füüsilisest isikust ettevõtja tulu, mis on saadud USA püsivas
tegevuskohas ja seal maksustatud (st täidetud on TuMS § 14-10 nõuded),
Eesti sotsiaalmaksuga või kohaldub selles osas vabastusmeetod;
2.	kas Maksuleping nõuab, et Eesti lubaks USA self-employment tax
mahaarvamist Eesti residendist füüsilisest isikust ettevõtja tulult
arvestatavast Eesti sotsiaalmaksust, mis on saadud USA püsivas
tegevuskohas ja võidakse USAs maksustada?
3.	Kas ülaltoodud vastused kehtivad ka juhul kui Eesti residendist
füüsilisest isikust ettevõtja kasutab erikontot, erikontolt väljakantava
raha osas (TuMS § 36-7 jj). St kas USAs tasutud self-employment tax võrra
saab vähendada Eesti sotsiaalmaksukohustust (Maksulepingu art 23.2) või on
USA püsiva tegevuskoha (kasumi vms) arvelt tehtud väljamaksed erikontolt
vabastatud Eesti sotsiaalmaksust?

Parimatega,

Kaido Loor

Kaido Loor

Managing Partner / Juhtivpartner

Vandeadvokaat / Attorney-at-Law

Mobile

Email

Teams

Web

Office

(+372) 5646 5758

[email-masked] <mailto:[email-masked]>

sip:[email-masked]

www.abloor.ee <http://www.abloor.ee/>

Tõnismägi 3A, Tallinn

5 korrus/floor

Tasuta kliendiparkla: sõida Hariduse 1 ja helista mulle.

Broneeri aeg:  <https://calendar.app.google/P15Drv9M4fDWABbx9>
https://calendar.app.google/P15Drv9M4fDWABbx9